vrijdag 12 september 2008

Een beetje relaxen

Ja dit zijn inderdaad de dagen der rust. Jammer dat we niet weg kunnen aangezien we misschien al eerder kunnen vliegen en onze V8-motor een beetje obstinaat is geworden.

Woensdag begon het met de rust. De hele morgen een beetje op het Internet gezeten en geskyped. Daarna besloten dat wij 's middags gingen golfen, tezamen met Michael, Dick, Nick en Jens. Met z'n allen in de Grand Caravan, op naar het Mesa Golf Center hier vlakbij. De meesten van ons hadden weinig tot geen ervaring met golfen. Eerst een bucket met iets meer dan 200 golfballen gehaald en naar de Driving Range gegaan. Hier kan je oefenen op het slaan en maakt het bijna niet uit welke kant de bal op gaat (gelukkig!). Best nog wel pittig! Toen we dachten er klaar voor te zijn (wat dus helemaal niet zo was; de ballen waren op) zijn we naar de holes gegaan. Deze golfcourse telde 9 holes, waar je de bal telkens in 3 slagen in de hole moet hebben (dan sla je 'par'). Laat ik zo zeggen dat mij dit niet echt gelukt is, maar dat ik vast vaker op de baan te vinden zal zijn om mijn score te verbeteren. Het was erg lachen en leuk om te doen en je bent tenminste bezig met iets. Wel een beetje heet om 2 uur lang, middag op de dag in de bloedhete zon te staan. Gelukkig kon je bij veel holes water krijgen. Dit was ook wel nodig: onze watervoorraad van 4 liter voor 4 personen (we waren in twee groepen gesplitst) was er na 2 holes al doorheen. Leuk om mee te maken, te doen en de echte golfers bezig te zien. Nee, ik ben geen echte golfer en zie er dus ook niet zo uit en gedraag me er helemaal nog niet naar... jong, fris en fruitig!


Na het golfen uiteraard naar de Subways, waar de halve klas een broodje aan het eten was... mensen toch! Daarna naar de Tango Pilot Shop geweest om nog een tasje voor mijn logboek e.d. te halen (mijn outfit wordt steeds completer!). Het zwembad en chillen daarna kon natuurlijk ook niet uitblijven. Voor 's avonds waren leuke buien voorspeld:

THE OBSERVED 30-35 KTS OF DEEP LAYER SHEAR ON ALL THREE AZ (arizona) SOUNDINGSCOUPLED WITH THE QUALITY OF THE AIR MASS SUPPORT SCATTEREDSTRONG/SEVERE THUNDERSTORMS OVER MUCH OF AZ THIS AFTERNOON. THEREIS THE POTENTIAL FOR ROTATING STORMS GIVEN THE SHEAR/INSTABILITYWHICH WILL ENHANCE BOTH THE LARGE HAIL AND DAMAGING DOWNBURSTPOTENTIAL. HAVE INCREASED THE THREAT TO A SLIGHT RISK GIVE THESEPARAMETERS. WHILE ELEVATED STORMS CURRENTLY CENTRAL AZ IN RESPONSETO AVAILABLE INSTABILITY...HEATING SHOULD INITIATE SURFACE BASEDSTORMS FIRST VICINITY HIGHER TERRAIN BY MID AFTERNOON.

Laat maar komen! Toen het overal om ons heen goed begon te ontwikkelen zijn Tim en ik naar de Starbucks gegaan. Daar hebben wij het schouwspel vanaf het overdekte terras meegemaakt. Met mijn Grande Vanille Latte in de hand heb ik genoten van de stortbuien, krachtige windstoten, de uitbundige verlichting en donderslagen. En dit was nog maar een matige storm...

De volgende dag begon bijna hetzelfde. Lekker Internetten, zwemmen en chillen. 's Middags ben ik met Michael naar school gegaan om me voor te bereiden op het vliegen. Michael zit in de eerste groep van onze klas en heeft al zo'n 20 beurtjes gehad, hij kon me dus wel het een en ander vertellen. Eerst in de planningsruimte bij Dispatch geweest (de ruimte waar iedereen zijn vlucht grootendeels voorbereid met computers, navigatiehulpmiddelen, zijn syllabus, weerkaarten en -radars en andere hulpmiddelen), waar hij mij uitlegde hoe de weather briefing werkte die je voor elke vlucht moet maken. Daarna naar beneden, naar de kist N4144P gegaan, waar ik eerst te horen kreeg hoe je de 'walkaround' om het vliegtuig uit moet voeren. Hierbij check je het vliegtuig van buiten in zijn geheel, of alles aanwezig is en of alles volgens bedoeling werkt. Daarna naar binnen gegaan, waar ik het instrumentarium ging bekijken. Het ging er vooral om waar alles zat en wanneer je bepaalde dingen gebruikte, de procedures. Deze procedures zijn we tezamen met enkele checklisten doorgelopen. Met deze kennis kan ik nu even verder oefenen en leren om goed voorbereid op de eerste vlucht aan te komen.


Diezelfde dag hoorden we dat er waarschijnlijk maandag al enkele mensen konden beginnen. Toen ik dit te horen kreeg, begon mijn hart wel wat sneller te kloppen. Hopelijk zou het maandag eindelijk zover zijn, spannend!
Na het bekijken van de kist zou Sander solo gaan, zijn S12 dus. De klas was in zijn geheel aanwezig om hem aan te zien komen, zijn instructeur uit te zien stappen en hem in zijn eentje verder te zien gaan. Vanuit het westen kwam er een enorme Cumulonimbus aandrijven, een grote onweerswolk. Gelukkig was alles binnen de limieten en kon hij vertrekken. Wederom weer mooi om te zien! Toevallig was de Safety Manager Jack David ook op het platform. Deze 'Bullfrog'-man kon het niet laten om zijn mening te laten horen. Wij waren roekeloos bezig, dit was 'seriously dangerous' en hij wilde ons niet in een propellor te zien verdwijnen. Elke dag kan hij weer vertellen dat hij een keer een beest in een propellor heeft zien gaan en dit 'not a pretty sight' was. Ach, die man heeft ook zijn baan.


Toen we thuiskwamen, was de enorme onweerswolk ook dichterbij gekomen. Ook iets wat opvalt hier, de wolken en de lucht zijn hier veel mooier dan in Nederland. Onweerswolken zijn veel meer ontwikkeld en je ziet veel verschillende en andere wolken in de lucht, erg mooi! Opeens begon het enorm te waaien en wat bleek, we zaten in een zandstorm! Enkele kilometers van hier was een enorme muur van zand aan komen waaien. Tja, de woestijn kwam even voorbij. Hier was geen muur te zien, maar het waaide wel hard. Je zag het fijne stof haast niet, maar je kon het duidelijk merken aan je ogen en het zandhappen. Toch leuk om mee te maken!



Gisteren kregen wij ook te horen dat wij vanmorgen vroeg een Safety Briefing zounen krijgen, voor de gehele KLS, om 6 uur 's morgens. Inderdaad, vroeg opstaan om erbij te zijn. Vanmiddag krijgen we een walkaround van school, die ik dus al met Michael heb gedaan. Dubbelop en waarschijnlijk een stuk trager, omdat onze vriend Pablo er weer is. En dat rond siëstatijd envlak voor het weekend, dat gaat leuk worden. Hierna ga ik waarschijnlijk nog even 'chairflyen', in de volksmond droogvliegen. Hierbij ga je in een kist zitten en neem je de procedures en checklisten door, zonder werkelijk te vliegen. Verder hebben we nog een solo van Rick Peters en moeten we onze auto even fixen.

UPDATE: Ik sta samen met Eelco ingepland om maandag te mogen vliegen! Geweldig nieuws, dus ik barst nu even van de positieve energie!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Uh..... tsja......slik.....slik
het gaat nu dus echt gebeuren. Gelukkig is het hier dan nacht en hopelijk slaap ik dan.....Maar voor jou geweldig natuurlijk, veel succes en ik zie de foto's wel.....

Anoniem zei

jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh,

eindelijk vliegen joh!
Superrrrrrgaaf!
Ben gewoon al een beetje zenuwachtig voor je!
Ik spreek je voor maandag nog wel even om je succes en natuurlijk heel veel plezier te wensen met je eerste echte vlucht!
Superstoer broer, ben echt een trotse zus!:)

Dikke kus van mij!

Anoniem zei

Veel succes met je eerste vlucht toegewenst en geniet ervan. We zien je foto's wel. Ik ben jaloers op je, zo'n mooi vooruitzicht.
heel veel plezier en doe je best.
Groetjes A&A.