dinsdag 16 september 2008

De allereerste, D01

Eindelijk was het dan zover.
Zondag hebben we een rustige dag gehad. Een beetje geleerd, aan het zwembad gelegen en wachten of we ingepland zouden staan op maandag. Niet heel veel anders dan normaal dus. Tim en Gijs zijn uit golfen gegaan. Ik ging deze keer niet mee, omdat ik wilde leren (waar niet heel veel van gekomen is) en omdat mijn vingers blaren hadden van het golfen... zware sport hoor!
's Middags gaf onze meesterlijk 'Blue EINS' aan dat wij zouden vliegen! Na een paar keer heen en weer schuiven, zou Eelco van 09:15 - 10:15LT en ik van 11:00 - 12:00LT vliegen. De plannen om zondagmiddag te gaan schieten of naar de grote shoppingmall The Anthem werden ook geschrapt, er werd vroeg getukt. Beetje chillen, broodje halen bij de Subways, nog even snel dingen voorbereiden, tas inpakken en proberen te slapen. Ik dacht er goed aan te doen om rond half 9 mijn nest in te duiken, 2 uur later sliep ik nog steeds niet, omdat ik veel te wakker was. Uiteindelijk toch in slaap gevallen, met muziek op en mezelf in het snoer van mijn headset verstrengeld rakend.

De wekker! Ja, die ging lekker vroeg om half 5 's morgens. Een warme douche gepakt, goed gegeten en op naar school. Verbazendwekkend genoeg was het daar om kwart voor 6 al goed druk. De PC's waren allemaal bezet, de tafels stonden vol Flight Bags en iedereen was 'druk' aan het plannen. Eelco en ik namen dit voorbeeld aan, gingen eerst onze weatherbriefing maken, de Mass & Balance-sheets op orde brengen en onze fuelsheet invullen. Hier waren we veel sneller mee klaar dan verwacht en moesten nog 2 uur wachten tot onze vlucht zou vertrekken. Het weer voorspelde alleen niet veel goed:

     "...FM1600 12015G25KT P6SM FEW140..."
Vanaf o900LT een wind van 15 knopen (windstoten tot 25kts), uit 120°
 
Dit betekende dat voor ons een wind van 15 knopen met gusting 25kts bijna loodrecht op de baand stond, een zogenaamde crosswind. Aangezien je altijd van het ergste uit moet gaan (gusting 25kts), betekende dit dat de crosswind boven de crosswindlimiet van 17kts lag. We gingen er dus ook maar van uit dat de vlucht gecanceled moest worden en hoopten dat het weer zou verbeteren. Eindelijk was het zover en dan zouden we gecanceled worden! Dat zou ons toch niet overkomen...
Iets later kwam er van verschillende kanten toch beter nieuws. Aangezien de 'alternate' Gateway wel binnen de limieten lag, hoefde de gustfactor van ons veld niet meegeteld te worden, we konden dus gaan! Even de laatste weerupdate binnen gehaald via de ATIS, kennis gemaakt met onze instructeur en gebriefd over de vlucht. Wij lieten onze voorbereidingen zien, hij stelde wat vragen en dan toch... ready to go!
Op naar de kist, een walkaround gedaan en een korte uitleg over de procedures in de cockpit gekregen. Wij zouden naar het vliegveld bij Casa Grande gaan. Eelco zou heen vliegen en ik zou de terugreis doen. Checklisten afwerken, motor starten, de laatste checks doen en onze melding doen bij Dispatch: "Archer N965WG is leaving de ramp". De taxibaan op, op naar runway 4R en vol gas erop. Daar gingen we! Al klimmende naar 3700ft volgden we de runway heading, waarna we rechts draaiden om naar de Southeast Practice Area te gaan. Daar heeft Eelco wat geoefend met vliegen, waarna we doorvlogen richting Casa Grande. Hier is geen toren aanwezig die het verkeer leidt, dus elk vliegtuig doet daar zijn 'position calls' via de radio. Hier heeft de instructeur hem aan de grond gezet vanwege de nu wel redelijk heftige crosswind. Op het veld even een kleine pauze genomen, waarna ik eindelijk aan de beurt was.
Hup de kist in, mijn checklists doorgenomen en de motor gestart. Eerst wat oefenen met taxiën, onderweg richting de runway mijn laatste checklisten gedaan en daar de lucht ingegaan. De take-off doen voelde al supervet. Verderop in de lucht wat simpele oefeningen gedaan zoals klimmen/dalen, bochten maken en klimmende/dalende bochten maken. Ik merkte tijdens dat ene uur dat ik vloog, dat ik redelijk wat progressie maakte en dat voelde goed! Terug naar Falcon Field om daar te landen, terug te taxiën, ons weer aan te melden bij Dispatch en het vliegtuig parkeren. Eelco en ik hebben het vliegtuig nog even 'opgetuigd' en zijn naar de planningruimte gegaan, waar we werden gedebriefd door onze instructeur. Daarna afgemeld en ons logboek ingevuld, de dag zat erop. Snel naar huis, wat eten, alle verhalen kwijt en naar het zwembad om te chillen. Een mooie dag!

De vliegroute van en naar Casa Grande

Toen ik thuis kwam lag er nog een mooie verassing te wachten, mijn bril! Ik heb 1,5 maand geleden een vette Serengetti zonnebril op sterkte laten bestellen, die nu eindelijk aan is gekomen. We hebben er veel gezeik mee gehad, maar het is het waard. Deze bril kostte me ongeveer 180 Euro, terwijl mij dit in Nederland zeker 500 Euro zou kosten. Morgen gelijk uitproberen dus!
's Middags nog gewinkeld bij de Walmart, een enorme fruitshake gehaald bij Jamba Juice en met de gehele klas de verjaardag van Maurits bij het zwembad gevierd. Bij de Jamba Juice kan je allemaal soorten vers bereidde fruitshakes bestellen met nog een speciale topping (extra calcium, vitamines, energy, anti-oxidanten, etc...) om het nóg gezonder te maken. Nevermind, het was gewoon heerlijk en gróót.

Al met al gewoon een topdag, wat ik echt niet zo voorgesteld had. Veel gedaan en veel geleerd. Na het vliegen was ik dan ook wel moe. Nu lijkt het eigenlijk al een beetje normaal. Morgen staan we (gelukkig) weer ingeroosterd. Ik moet van 11:00 - 12:00LT vliegen, voor mijn beurtje D02. Jullie horen er binnenkort meer over, met hopelijk wat fotomateriaal!

Het rooster voor morgen

2 opmerkingen:

Anoniem zei

He. He. Eindelijk is het zover. Dit is waar je tot nu toe al je moeite voor hebt gedaan. Je hebt nu je luchtdoop gehad als beginnend piloot. Nu vliegen, vliegen en nog eens vliegen. echt gaaf. Suc6 jong. We horen je ervaringen wel. Je "ouwe"

Anoniem zei

Het kan niet op vandaag. EN vliegen EN je lang verwachte bril. Bevalt'ie????
Nu is het voor het echie, lang naar uit gekeken hoor! Nou jongen, geniet van elke ervaring en op naar je solovlucht (oeps....slik)