zondag 19 oktober 2008

Vooruitgang!

Goedendag lezers. Het was wederom een zware en stressvolle week. Om een erg lang verhaal erg kort te houden, ik had gisteren uiteindelijk mijn Check.

Deze Check zou ik hebben met Mr. Sundby, de instructeur van Tim en Gijs. Het schijnt een vreemde kerel te zijn met rare ideeën. Ik zag de bui inderdaad al hangen...ik weer! Er zijn zoveel instructeurs en Sven krijgt een instructeur die door anderen als 'idioot' omschreven wordt, Fijn!
De dag van tevoren had ik mezelf goed voorbereid. Als eerste had ik in de morgen een vlucht met Mr. Wilson, tijdelijk een andere instructeur om een second opinion te krijgen. Deze vlucht ging heerlijk, gewoon heerlijk. De beste man heeft mij moed ingesproken en ik was stomverbaasd om te zien hoe het óók kon. Het was niet eens mijn eigen instructeur, maar deze man behandelde mij als zijn kind. Hij sloeg een arm om mij heen, zij dat ik het kon en dat ik zijn project zou worden, prima dus! De vlucht ging zoals gezegd ook echt heerlijk. Alles verliep soepel en tot en met de landing ging alles foutloos. Als ik mijn zogenaamde '200ft-callout' had gedaan, was het bijna perfect volgens de man... perfect bestaat niet. Toen ik voor het eerst mijn vliegtuig (zo stijlvol en smooth) aan de grond zette, bewoog de man zich naar mij toe en hing daar met zijn 250 pond aan mijn schouders. Inderdaad, deze man omhelsde mij omdat het zo goed ging. Dit terwijl ik nog take-off moest gaan (het was een touch and go), dus ik het vliegtuig nog in bedwang moest houden. Hoe heerlijk voelde dit! Hierop volgde de ene heerlijke landing na de andere, prima!
Na de vlucht had deze man er geen twijfel over dat ik gewoon prima kon vliegen. Dit heeft hij dan ook aan de Training Manager verteld, wat mij nog meer goed deed, aangezien Mr. Wilson ook wel wat aanzien heeft hier. Ik was (weer) klaar voor mijn Check en ik had er zin in!
In de middag - voor de zoveelste keer - lopen leren, om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op mijn check. Ik zou en moest deze halen!

De volgende dag zou ik om 11.00LT met Mr. Sundby dan mijn Check hebben. Redelijk goede tijd: ik kon 'uitslapen' en het zou nog niet heel erg turbulent zijn. De gedachte aan de instructeur maakte me er dan niet vrolijker op, maar ik probeerde mijn gedachten zoveel mogelijk bij de fijne vlucht van de dag ervoor te houden. Thuis mijn Mass&Balance en mijn Weatherbriefing gemaakt en op naar school. Daar nog even de laatste dingen doorgenomen en de nodige voorbereidingen getroffen, nu was het wachten op Mr. Sundby. Deze kwam op tijd terug van zijn vlucht met Gijs, waarna ik met hem ging briefen. Een aardige man die wel vreemd overkwam. Het kwam erop neer dat we alles gingen doen volgens de check, aangezien dit een volledige recheck was. Dit hield in dat ik bijvoorbeeld ook buiten het circuit moest gaan en daar dan weer een Practice Forced Landing moest laten zien. Eigenlijk had ik hier helemaal geen zin in, want ik wilde gewoon laten zien dat ik goed kon landen en de rest was eerder al meer dan prima bevonden.
Deze man keek niet eens naar mijn Mass&Balance en Weatherbriefing én ik kreeg geen oral (mondelinge toets over van alles en nog wat). Ik ging de kist preflighten, hij ging Gijs debriefen en daarna waren we klaar om te gaan. Hetzelfde verhaal als altijd volgde: crewbriefing, checklisten, runup, taxiën en de toren oproepen. Via runway 4R opgestegen om in het circuit te blijven voor runway 4L. Ik heb mijn landingen gedaan en deze man begon nog wat raar commentaar te leveren. Zo zou ik mijn circuitjes te wijd maken (ik was prima!) en waren mijn landingen te 'flat'. Toen ik mijn circuitjes wijder ging maken, haalde ik de runway niet toen ik via de Glide-In zou landen. Hierbij trek je op downwind je gas dicht en zweef je richting de runway. De toren vroeg bij het volgende rondje of ik dichterbij wilde blijven. Dankuwel toren!
Mijn landingen waren ook te flat? Ik vond het geen perfecte landingen en was er zelf niet tevreden mee nee, maar te flat? Het kon inderdaad mooier, maar flat? We hadden nog niet alles gedaan en we zouden een full stop maken. Waren we al klaar dan? Daar kwam bij dat hij de laatste landing ging doen, om het voor te doen. Ik zag de bui al hangen, ik was gezakt. Maar het ging toch prima? Om er het beste van te maken, wilde ik nóg een landing doen, wat hij prima vond.


Zijn beurt om de landing te laten zien. Bij het flaren gaat het er dus om dat je vlak boven de baan je neus rechttrekt, zodat je ongeveer 1 meter boven de baan zweeft. Aangezien je geen gas meer geeft, zal je steeds iets dalen, waarbij je de neus weer iets omhoog trekt. Zo blijf je nagenoeg op dezelfde hoogte, rem je af en zal eerst je main gear de grond (zachtjes) raken.
Hij kwam aan via de glideslope en trok vlak boven de baan zijn neus omhoog. Dit deed hij echter iets teveel, waardoor hij weer begon te stijgen (dit wordt 'balloonen' genoemd). Aangezien er geen gas meer openstaat, rem je zo snel af, waardoor je als het ware uit de lucht valt. Dit gebeurde dan dus ook en de man landde best wel hard op de baan. Hij landde op zijn achterwielen en inderdaad niet flat, maar daar is ook alles mee gezegd. Moest ik zo landen!? Een slechte landing kan gebeuren, maar als je daarna nog zegt dat het goed gaat en dat het zo moet, pff!
De laatste landing heb ik op mijn eigen manier gemaakt. Netjes zacht en de neus iets minder omhoog om het balloonen tegen te gaan. Ook wel 'flat' genoemd door Mr. Sundby. Flat landen houdt in dat je op de drie wielen tegelijk landt, wat mij niet overkomen is.

Ik heb alles netjes proberen af te maken en toen we stil stonden gelijk gevraagd of ik het gehaald had. "No, no, noo......you did allright". Lekker tegenstrijdig, maar ik had het dus gehaald? Ik was er nog niet zo zeker van, aangezien ik de man maar apart vond. Toch had ik echt wel goed gevlogen, al vond ik het onder mijn eigen standaard. Bij de debriefing bleek dat ik het gehaald had,... eindelijk, EIN-DE-LIJK. Met een heerlijk vrij gevoel ben ik het weekend ingegaan, heb ik mijn instructeur gebeld en heb ik Mr. Wilson een dankmailtje gestuurd.
Die avond zijn wij uit eten gegaan bij Anzio's Landing. Een redelijk chique restaurant, aan de runway van Falcon Field, waar je ook met je vliegtuig of helikopter kan parkeren! Prima eten gehad en diezelfde avond zouden Tim's moeder, tante en zusje Marjolein komen. Erg gezellig en leuk om die mensen hier te hebben.

Nu wordt er vooral gechillt en wordt het tijd om morgen solo te gaan. Hier heb ik enorm veel zin in en ik kijk er dan ook erg naar uit. Eindelijk gaat het dan gebeuren, zonder die instructeur naast je. Dat moet wel een opluchting zijn en een enorme kick geven!
Morgen horen jullie hier meer over en zal ik mijn verhaal afmaken. De tijd dat ik vlieg is al bekend, 's morgens om half 7. Een prima tijd. Jammer voor de rest, want die moeten ook allemaal vroeg hun nest uit om te kijken! De echte die-hards die mij via de radio live willen horen tijdens mijn solo, dat kan.
Hier de uitleg:

Open Internet Explorer (andere browsers werken waarschijnlijk niet)
Ga naar
http://www.squawkvfr.com
Klik links op '
Falcon Field Airport'
Klik rechtsonder op de radio


Hier zul je mij kunnen horen. Vanaf ongeveer 7 uur lokale tijd, dus 16.00 Nederlandse tijd ben ik te horen, dit kan uitlopen. Als je mijn stem niet herkent, ik zit in de Archer 4140W, ook wel Archer 40W genoemd en zal soms de term 'Student First Solo' gebruiken.
Jammer aan deze website is dat de helft van de transmissies wegvalt.

6 opmerkingen:

Robin zei

Fijn dat je het gehaald hebt! Gefeli!

Anoniem zei

Hey Sven,
Goed bezig hoor! Nu je solo nog.. heel veel succes, je kan het!
Kus Stef

Anoniem zei

Jochie, je weet toch.... Alles komt een keer goed. Als je een catalogus kunt maken, dan kun je toch zeker ook in zo'n vliegtuigje vliegen! Hartstikke gefeliciteerd met het behalen van je check en succes met je solo later. Ben benieuwd hoe het zal gaan. Groetjes Idsard.

Sanne zei

Super goed dat je het hebt gehaald sven! ben trots op je! (binnenkort krijg je een hele lange mail van me, want ontgroening zit erop!!)

kus san

Anoniem zei

Leuk Svennie al die reacties op je behaalde check....
Men leeft echt met je mee!
Over een paar minuutjes begint je solo en ik ga dit via de radio proberen te volgen.
Spreek je snel, dikke kus, je mams

Anoniem zei

heel veel succes!

Mieke
(moeder van Nick)