dinsdag 21 oktober 2008

"Student Pilot First Solo"

Als eerste heel erg bedankt voor alle leuke berichten die ik heb ontvangen. Supertjes! Leuk dat jullie de tijd nemen om mijn werkstukken te lezen en berichten te plaatsen. Zelfs een bericht vanuit Singapore, groeten terug vanaf de andere kant van de wereld!

Om 4 uur vanmorgen ging de wekker af. De dag waar ik lang op heb zitten wachten was aangebroken. Hetzelfde ochtendritueel werd weer halfslapend afgegaan: toilet, douchen, uniform aan, schoenen aan, deo, geurtje en het haar doen. Dat alles zo stil mogelijk, aangezien onze Tim nog in der dromenlanden zat. Toch was er iets anders deze morgen. Sinds tijden moest ik weer een stropdas om. Deze stropdas heeft na 9 maanden trouwe dienst tijdens de theorietijd hier alleen maar in de muffe inloopkast gehangen voor de solovlucht, met een back-up stropdas nog in de verpakking.
Er werd ontbeten, de weatherbriefing werd gemaakt en ik moest nog twee keer een Mass&Balance doen. Tussendoor werd er wat op het Internet rondgestruind en geMSNt. Om 5 uur naar de poort van The Springs gelopen, waarna het busje spoedig kwam. Hier tezamen met al wat Indiërs en Belgen ingepropt, inclusief de grote Jeppesen Flightbags. Op naar school!

Op school ingelogd, mijn voorbereidingen nog even doorgekeken, de kist gepreflight in het donker en de administratie voor deze solo even gereed gemaakt. Al het papierwerk moet namelijk wel kloppen voordat je solo mag, met de vele handtekeningen compleet. Ik had er zin in!
Iets na zessen kwam Mr. Vascak op school aan, waarna we gingen briefen. Het weer was meer dan prima en de lucht kon niet anders dan mooi stabiel zijn rond deze tijd. Hij heeft mijn pre-solotest nagekeken - deze test gaat over allerlei dingen m.b.t. procedures, het vliegen en het vliegtuig - waarna ik en hij er klaar voor waren. Sleutels pakken en op naar de kist. Het was al een week geleden dat ik met Mr. Vascak heb gevlogen, dus ik zou hem eens wat laten zien.

De vlucht ging zoals een alledaagse vlucht, alleen dan een stuk korter. Wij hebben 3 circuitjes gevlogen, met een touch and go, een 'full stop - taxi back' en een 'full stop - terminate'. Na de laatste landing taxiede ik terug naar de ramp, richting de hangaar van Sabena. Daar stonden de eerste klasgenoten al klaar, gewapend met camera's, videocamera's en scanners om met de toren mee te luisteren. Ik parkeerde het vliegtuig vlak naast hen en zette de motor uit. Vascak tekende enkele 'endorsements' (toestemmingen) en mijn medical. Hij stapte uit en liet mij alleen met mijn Archer. Helemaal alleen...



Daar ging ik dan, alle rituelen als checklisten af, maar dan zonder iemand die een oogje in het zeil hield. En dat voelde prima! Ik was klaar om weg te taxiën, terwijl het naast mij redelijk druk werd qua klasgenoten. Ook dat voelde prima! Klaar om me bij Ground aan te melden.

Sven: "Falcon Ground, Archer 4140W Student Pilot First Solo, Parked at the Sabena ramp, Ready to taxi with information Delta."
Ground: "Archer 40W, Taxi to the runup-area en advise when complete."
Sven: "Taxi to runup and will advise, Archer 40W."



Wegtaxiën, even zwaaien en mijn runup gedaan, waarna ik klaar was om naar Runway 4 Right te taxiën. Onderweg zag ik een hele stoet aan klasgenoten zich verspreiden over de ramp, om te kijken, te filmen en foto's te nemen. Fijnzo! Bij de 4R aangekomen, nam ik contact op met de toren op 124.60.

Sven: "Falcon Tower, Archer 4140W Student Pilot First Solo, Holding short at runway 4 Right for closed traffic, Full stop - taxi back."
Tower: "Archer 40W, Runway 4R, Cleared for take-off, Make right traffic."
Sven: "Runway 4R, Cleared for take-off, Right traffic."

Ik voerde snel - al taxiënd - mijn 2nd Part Before Take-off Checklist uit en keek of er geen verkeer aankwam. Oplijnen op de centerline, de Throttle vol naar voren en rollen maar. Kijken of ik genoeg power had en de 'rotation' uitvoeren op 60 knopen. Daar gingen we, voor het eerst alleen take-off. Hoe heftig voelde dat! Ik maakte mijn circuitje zoals altijd, deed mijn procedures, hield een crew-briefing (tegen mijzelf) en voerde de checklisten uit. Daarna kwam hetgeen wat ik altijd al had willen doen, alleen landen!

Take-off!


Het was een mooie morgen, met wat altocumulus hoog in de nog half paarsgekleurde lucht. De lucht was stabiel en op final kwam de wind bijna recht van voren. Afijn, ik was mooi uitgelijnd en voor mij lag waar ik moest zijn, Runway 4R. Ik daalde via de glideslope naar de runway, "500ft: Cleared" en "200ft: Runway Clear". Klaar om te landen! Met mijn snelheid op 70 knopen, flaps vol uit op 40 graden en een klein beetje power daalde ik richting de blokken op de baan. Vlak boven de baan de neus iets optrekken en zachtjes landen met de achterwielen, heerlijk! Een prima landing en Sven was tevreden. In plaats van gas geven en weer opstijgen, moet je bij je First Solo terugtaxiën en opnieuw take-off gaan. Hier gehoorzaamde ik maar aan en taxiede ik terug richting de Hold-shortline voor Runway 4R.



Approach met landing


Zo heb ik uiteindelijk drie take-offs en landingen gemaakt. Mijn eerste landing was erg netjes en zachtjes. Bij mijn tweede landing raakte ik zachtjes de grond, waarna ik weer iets opsteeg om weer te landen. Niet zoals het hoort, maar toch nog netjes en de landing was zacht. De laatste landing was meer dan prima en leek op een Soft Field landing.




Aangezien de laatste landing een Full stop - Terminate was, kon ik na het verlaten van de runway terugtaxiën naar de Sabena ramp. Naast mij zag ik alle klasgenoten naar de standplaats van mijn vliegtuig snellen. Eenmaal daar aangekomen zette ik de motor uit en handelde ik mijn checklisten af. Mike van Dispatch opgeroepen dat ik 'Back on the ramp' was, waarna inmiddels alle klasgenoten en Mr. Vascak de 40W omsingeld hadden. Ik stapte uit en kon een luid applaus in ontvangst nemen, yeah! Nu was het aan Mr. Vascak om mijn stropdas af te knippen, volgens het ritueel. Daarnaast mag je ook de grond niet meer raken, waardoor ik de felicitaties op de vleugel in ontvangst kon nemen, waarna men mijn Archer met mij erop in de parking duwde.

Ik werd richting de auto gedragen en ik de kofferbak gestopt. De klep ging dicht en een wilde rit richting The Springs volgde. Daar aangekomen moest ik wederom gedragen worden, richting het zwembad. Inderdaad, een frisse duik zou spoedig volgen! Aan de rand van het zwembad werd ik bovenhands - in uniform en al - in het water gegooid, waar ik in een sierlijke beweging in belandde. Ik herinnerde mijn eerste zwemles met kleding aan nog, alleen voelde dit een stuk prettiger. Volgens ritueelstandaarden heb ik een 'holding' rechtsom gezwommen, waarna ik met een bommetje in de Hot Tub belandde, waarvan de jetstreams op volle toeren draaiden om bubbels te blazen. Dit voelde heerlijk en relaxed!





Het 'vijveren'


Na genoeg genoten te hebben, ben ik naar huis gelopen/gedropen, waar ik mijn natte uniform uithing en een lekkere warme douche nam. De dag was nog vroeg, maar het was al een heerlijke! Een uurtje later ben ik via de Jamba Juice richting school gedaan om de benodigde papieren in te vullen en heb ik de rest van de dag besteed aan het verzamelen van filmpjes en foto's en het bekijken daarvan. Daarnaast gewoon heerlijk gerelaxed. Vanavond zijn wij nog uit eten geweest bij de Red Lobster, aangezien Gijs om dezelfde tijd als mijn solo zijn D11 check gehad en gehaald heeft. Gefeliciteerd Gijs! Bedankt voor het eten, hoewel je deze zelf niet kon betalen, aangezien jouw creditcard over zijn limiet heen zit...

... net als de mijne!

De komende tijd ga ik druk aan de slag met het filmmateriaal om de solofilm te maken. Het moet een mooie worden, dus dit kan even duren!

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Wauw.., hier spreekt een trotse moeder.
Geweldig! Van harte gefeliciteerd.
Een prachtig gezicht om al je klasgenoten te zien die speciaal voor jou zo vroeg hun bed uit zijn gekomen.
Bovendien heb ik zelf vanaf 16.00 tot 16.45 uur meegeluisterd. (niet dat ik het kon volgen hoor......maar ik heb je in ieder geval 1 keer gehoord) gelukkig....ik luisterde niet naar de verkeerde radioverbinding haha.
dikke kus.

Anoniem zei

Trots op jou Svenjo! Geniet ervan..
Kus Steffie

Nathalie zei

Hoi Sven,
Gefeliciteerd! Goed joh!

Groetjes Nathalie ( klasgenootje van kim)

Anoniem zei

Hey pilootje!

Super van je! Hoe voelde dat nou? In je uppie zo´n kist in de lucht houden?? Dat moet een geweldig gevoel hebben gegeven! (Kon je niet even stiekem de oceaan over vliegen naar ons...)

Kijk er nu al nar uit dat jij ons even brengt naar een ver tropisch eiland.. hehe!!

Egt super gedaan joh! Ben trots op je! Leuk ook, die foto´s. Ben ook erg benieuwd naar je solofilm!
Nu nog vele solovluchten te gaan!

Tot gauw!
Papa en mama zijn er over 2 weken al.. en ik.... ik moet thuisblijven wegens school, verdorie.. Baal er wel van!

dag broer!! Dikke kus je zussie

Anoniem zei

Ik zie dat je genoten hebt. Ook dat het een mooie vlucht en vooral een gave landing was zo in je eentje. Is te zien op de foto,s Kicke toch !!! Eindelijk los.

Nu met Full Trottle vooruit! Of is dat niet de goede term?, zegt een leek.

PS: De duik (in het zwembad) was ook van hoge klasse :-)

CU soon

Je Paps

Jeroen zei

Hey Sven,

ik heb met veel plezier je blog gisteren en vandaag helemaal gelezen. Eerder was het er namelijk nog van gekomen.

Leuk om de parallellen tussen onze opleidingen te lezen. Ik kan me helemaal voorstellen hoe jullie dit beleven.

Bovenal wil ik je natuurlijk feliciteren met je first solo! Erg goed gedaan en ik ben erg benieuwd naar je video.

Ik zal je blog nu beter in de gaten houden en spreek je snel weer eens.

Groeten,
Jeroen

Anoniem zei

Hé Sven,

Yes, kerel, je hebt het geflikt!!!!
Helemaal te gek, man.
Ik ben trots op mijn neef!

En dan de manier zoals je het hebt beschreven, net of ik mee vloog.
Sven, heel veel sukses verder, jij gaat het helemaal maken!

Lieuwe

Anoniem zei

O ja, dat meevliegen was trouwens niet tot en met die snoekduik in het zwembad..........gaaf man!

Lieuwe

Anoniem zei

gefeliciteerd!
prachtige foto van die stropdas!
Mieke
Singapore

Anoniem zei

hej zeun, gefeliciteerd met je solo! ;) nog veel happy landings. bye. stemtegen

Anoniem zei

Hey opa, Gefeliciteerd met je solo!
Nog veel succes en ik spreek je wel weer als je terugbent ;)
dm-mietje