maandag 26 november 2007

Een ruime maand verder

Het is wel weer tijd voor een nieuwe update dacht ik zo. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat het hier super is en ook weinig tijd voor dit soort zaken. Vanaf nu probeer ik wel weer up-to-date te blijven, al zullen het waarschijnlijk geen lappen tekst meer worden, wel zo fijn voor mij en de langzame lezers.

De begindagen
Op vrijdag 12 oktober kreeg ik de sleutel van mijn kamer op de zonnige en gezellige camping. Hier zal ik tot ongeveer eind december blijven wonen, totdat de volgende klas komt. Verder heb ik die dag mijn boeken gekregen en wat algemen informatie over de school.
Op maandag 15 oktober, de officiele startdatum van mijn klas, hebben we met de klas van 30 man een tweedaags introkamp gehad in Borger. Dit kamp was er vooral op gericht om elkaar beter te leren kennen en de teamspirit erin te krijgen. De intro op de KLM Flight Academy werd afgesloten met een introductie op school, op de woensdag na het kamp.

Eindelijk echt begonnen
Vanaf hier zou het alleen maar leuker gaan worden. We leerden elkaar steeds beter kennen en het begon door te dringen dat we toch echt onze droom aan het verwezenlijken waren. Nu zijn we bezig met blok 1, bestaande uit General Navigation, Meteorology, Electrics, Powerplant, Principles of Flight, Communications en Air Law.

General Navigation
Een uitgebreid vak met veel verschillende soorten onderwerpen met betrekking tot, je raad het al, het navigeren. Er wordt hier aandacht besteed aan de aarde zelf, magnetisme, sterrenkunde, verschillende soorten hoogtes, crosswinds, en ga zo maar door. Bij dit vak komen veel nieuwe termen naar boven en wordt er veel (om)gerekend met bijvoorbeeld de Flight Computer, een plastic plaat met draaischijf, waarvan je in het begin denk dat je het nooit gaat snappen.

Meteorology
Een erg leuk praktisch en wederom veelzijdig vak. Allerlei verschillende meteorologische aspecten worden hier besproken, zoals wolkenvorming, soorten wolken, weerberichten, weerkaarten, windrichtingen, fronten, windshears, etc... Leuk aan dit vak is dat je veel dingen uit het dagelijks leven gaat herkennen en je ook dagelijks met de verschillende weersfenomenen te maken krijgt. Toch ook een moeilijk vak, omdat er bijboorbeeld vaak verschillende weersmechanismen tegelijkertijd werken.

Electrics
Dit vak beslaat de 'algemene' onderwerpen uit de electrotechniek en deze ook toegepast op vliegtuigen. Denk hierbij aan onderwerpen als natuurkundewetten, condensators, generatoren, gelijkrichters en diodes.

Powerplant
Zoals de naam al zegt, gaat het hier over voortstuwingsmechanismen bij vliegtuigen. Zo worden hier de werking van turbinemotoren, zuigermotoren, (constant speed) propellors en koelsystemen uitgelegd.

Principles of Flight
Simpel gezegd: hoe vliegt een vliegtuig? Denk hierbij aan onderwerpen als lift, flaps, stalls en luchtstromen.

Communications
Een erg leuk vak, omdat je ook echt met iets bezig bent. Je leert hier de principes van Radio Telefonie (R/T) in de luchtvaart en deze oefen je het beste door het te beoefenen. De klas is hierbij in groepen van 10 man gesplitst, waarin ieder in elke les zijn eigen vlucht fictief vliegt en hierbij gebruik maakt van de koptelefoons. Denk hierbij aan het vragen van klaringen of het uitvoeren van noodprocedures. De leraar fungeert hierbij als Air Traffic Controller en kan alles volgen volgens zijn aantekeningen en computerscherm. Hierbij maken wij gebruik van bijvoorbeeld approachcharts en squawkcodes op onze radio-unit.

Air Law
Een redelijk droog vak waar je simpel gezegd de regels en procedures van de luchtvaart kent.

We maken vaak lange dagen, maar de afwisseling in vakken en de leuke klas zorgen ervoor dat het leuk blijft.

Meegevlogen
Afgelopen donderdag (22 november) ben ik voor het eerst mee gaan vliegen met een student die zijn praktijk al gedaan heeft in Amerika. In Nederland wordt er dan verdergevlogen op de tweemotorige Baron.
Als eerste kwam de briefing, waar de student aan zijn instructeur allerlei informatie over de route, eventuele veranderingen en het weer liet zien. Hierbij stelde de instructeur dan telkens vragen. Voor mij was het leuk om te zien hoe de dingen uit de theorie ook in de praktijk worden toegepast. Na de briefing volgde een Pre-Flight Check, waar de student het vliegtuig zelf en de besturing controleerde.
Rond een uurtje of half 5 zat ik achterin en werden de checklists doorgenomen, waarna we het vliegtuig konden gaan bijtanken. Om 5 uur stonden we op de startbaan, waarna de Baron met zijn twee krachtige motoren snel accelereerde en de lucht in schoot, de schemering in. Eerst zijn we wat rond gaan vliegen, waarna we begonnen aan wat simpele 360-graden turns. Even later werden dezelfde bochten uitgevoerd, maar nu met een rolhoek van 45 graden, wat je wel voelt in je maag! Hierop volgden een paar stalls en gesimuleerde engine failures, waarna we 3 Touch-and-Go's hebben gemaakt, afgesloten met een Full Stop, toen het al een tijdje volledig donker was.
Deze vlucht was erg veelzijdig en supergaaf om te zien en mee te maken. Vooral omdat ik nu met mijn theorie bezig ben, zie je waarvoor je het uiteindelijk gaat doen. Ook kan je de dingen veel beter plaatsen, aangezien je al een deel op weg bent met de theorie.

Het leven nu
Ik ben nu helemaal gesettled hier. Na een drukke dag is het tijd om boodschappen doen, te chillen en te eten. Daarna wordt er meestal wel wat gekloot, geschoten in Call of Duty en daarna bier gedronken in de bar op eigen terrein, van de studentenvereniging het CAVV (Corps Aspiranten Verkeersvlieger) waar ik ook bij zit. Ook moet er af en toe wel wat geleerd worden, waardoor je het altijd wel druk hebt.
Vandaag heb ik mijn eerste progressietoets gehad van de vakken Powerplant en Electrics. Deze toets heb ik voor 74% gehaald. Een redelijk score voor nu, maar deze gaat zeker omhoog! De volgende toetsen zullen in week 50 plaatsvinden, waarna we ergens in januari de Toelatingsexamens van blok 1 hebben, gevolgd door de CBR-examens in week 9.
Dit lijkt ver weg, maar de tijd gaat ontzettend snel. Er is in ieder geval nog wel genoeg tijd over voor gekloot en gezelligheid.
Ik kan er nog tijden over doorpraten, maar de gezelligheid, het gekloot, de sfeer en de school zelf maken het een toptijd. Wonende zo goed als op het vliegveld met een uitzicht hierover maken het helemaal af.

Tot de volgende update, misschien met de eerste foto's!

1 opmerking:

Bart zei

Leuk om te lezen! :)
Ik wil zelf aanstaande zomer selectie gaan doen, dus het is erg interessant om wat verhalen van studenten te horen..