vrijdag 23 januari 2009

Approaches

Alweer begonnen aan de nieuwe module, module twee. De opbouw van IFR ziet er als volgt uit:

D01 - D07, Module 1: Basic IFR - Interceptions - Holdings
D08 - D16, Module 2: Approaches
D17 - D23, Module 3: Navigation
D24 - D29, Module 4: Final Training

Daarnaast zijn er bij Module 1 & 2 acht ondersteunende simbeurten in de Frasca, waarvan ik er nog één te gaan heb. Mijn bijnaam, Frascaline, is van deze Frasca-simulator afgeleid. Wanneer de in totaal 37 vluchten afgerond zijn, moet ik nog vier zogenaamde CPL vluchten. Deze zijn weer VFR (Visual Flight Rules), waarmee ik mijn CPL (Commercial Pilot License) kan behalen.

Maar... daar zijn we nog niet. Eerst hier maar even mee verder. Wij zijn dus bij het hoofdstuk approaches beland. Dinsdag had ik al mijn eerste simbeurtje met Mr. Wilson gedaan. Gisteren zou ik mijn eerste actual doen, met Mr. Hamilton.
Hier was echter een probleempje. Mr. Hamilton werkt hier part-time en was niet meer 'current' voor het nachtvliegen. Op de single engine dan. De beste man mocht dus wel nachtvliegen op de grotere multi-engines, deze Arrow kon niet. Hij was niet meer up-to-date. Dit kan dus zeker bij het lijstje met originele manieren om te cancellen. Nee, dit zie je niet aankomen.
Ik heb deze avond echter Flight Simulator opgestart om mij toch een beetje in de vliegwereld te verplaatsen. Zo heb ik verschillende procedures en approaches gevlogen... naja, 'gevlogen'.

Gisteren stond ik er weer op met Mr. Wilson, voor een simbeurtje. Het maakt niet echt uit in welke volgorde je de simbeurten en actuals doet. Gelukkig heb ik nog maar één (scheitzure) simbeurt te gaan. Vliegen is zoveel leuker en... tja, echter!
Tijdens deze simbeurt hebben wij verschillende approaches gedaan op Chandler en William's Gateway. Het was hard werken, maar alles zat er wel goed in. Ook had Wilson weer zijn lachmomentjes wanneer hij mij failures gaf. Niet alles verliep even soepel, waarbij hij grapte dat ik mij als een 'average student' gedroeg en mij een schouderklopje gaf, waar wij beiden om moesten lachen. Mr. Wilson wil meer zien dan dat en het is erg goed om te weten dat hij het beste met je voor heeft en méér van je wilt maken. Dat merk ik dan ook maar al te goed. De pepers zitten erin, ik krijg veel leerstof en alle (kleine) foutjes worden bestrafd.

Ik ben de laatste dagen veel aan het leren. Dingen van internet, rechten, weetjes, regels uit ons Operations Manual, artikelen, etc... Daarnaast probeer ik ook zoveel mogelijk approachkaarten uit mijn hoofd te leren. Als je een approach doet, moet je deze zoveel mogelijk uit je hoofd kunnen doen. Zo hoef je niet telkens op je approachchart te kijken of te denken wat je volgende stap is. Alles moet eruit knallen. Dit betekent veel frequenties, koersen, hoogtes, afstanden en andere weetjes uit je hoofd leren, van iedere approach.
Vooraf aan elke approach geef je een crewbriefing. Deze zijn alles behalve kort en moeten veelal uit het hoofd gedaan worden. Een voorbeeld:

"Crewbriefing. We are currently 10 nautical miles to the east of the Willie VOR. MSA is 8900' northeast, 5600' elsewhere. The weather is within limits, ceiling 600ft, wind 040 @ 10, expect a straight in for runway 30C. Executing the VOR runway 30C approach, Jeppchart 43-1, 30 november 2007. Willie VOR is 113.3, Final Approach Course is 302, Final Approach Fix is SNOWL at 3000' and 4,9 DME. Rate of descent is 500' per minute. Minimum Descent Altitude is 1800' per notice, Missed Approach Point is .6 DME. Touch Down Zone Elevation 1380'. If runway in sight, make straight in 30C, full stop, vacate left via Kilo. Else missed approach, course 302, climb 2800' then climbing right turn to 5000' to IWA and hold as published. We are being vectored for right downwind, then two right turns to intercept the final approach course. 3500' until HALLB 8.9DME, stepdown 3000' until SNOWL 4.9 DME, stepdown 2060' 2.5DME, stepdown MDA 1800'. Notices as briefed and no aircraft deficiencies. Any questions?"

Een heel verhaal dus.(Als dáár niet genoeg leuke termen voor jullie instaan...). Dit verhaal moet zo snel en duidelijk mogelijk gedaan worden, zonder fouten. Bij elke approach is het weer een (heel) ander verhaal, met wel dezelfde opzet. Nevermind, dit was om even een beeld te geven van wat voor verhalen er vooraf aan een approach gaan.

Hier een voorbeeld van een approach plate. Dit is de approach plate voor de VOR approach 30C, William's Gateway (waarover de crewbriefing daarnet ging).
Klik op het plaatje voor de goede kwaliteit!

Daarnaast nog even een foto van Mr. Wilson, de beste man die mij moet vormen (wat hem aardig goed lukt). Deze foto is gemaakt bij de winguitreiking van Marvin.


Nu wij toch in de fotosfeer zitten. Hier onze auto 'Goed zo' met broer 'Fijn zo'.


Daarnaast iets uit de wat onverwachte hoek. Sven houdt erg van muziek en kan eigenlijk niet zonder zijn muziek. Tot dusver nog normaal. Nu heeft Sven in de omgeving een gitaar ontdekt, waar hij op probeert te spelen. Inderdaad, hij wil een instrument bespelen! Zo heeft hij al veel gegoogled en lessen proberen te volgen via Youtube. Is het hem echt in de bol geslagen? Een beetje, maar het is best wel vet om gitaar te spelen! In Nederland wil ik er zeker mee doorgaan. Iemand die mij les kan geven?

Vandaag staat beurt D08 op het plan, de eerste actual voor approaches. Het weer is hier niet helemaal op zijn best en ook de kisten hebben vandaag geen zin om te vliegen. Er zijn zeven arrows beschikbaar, waarvan je er met zes IFR kan vliegen. Daarvan zijn er op dit moment vier kapot en er is er één mee op een trip. Dan blijft er één kist over waarmee gevlogen kan worden. Ja! Op die kist sta ik dus met Mr. Wilson. Het lijkt wel een soort paardenrace waarbij je de dag van tevoren moet zeggen op welke kist je wilt en moet gokken welke het langste volhoud. Ons paard doet het nog goed, dus hopelijk laten Jasper en Roy hem heel.
Over het weer. Het miezert en is bewolkt. De temperatuur is nog wel steeds t-shirt proof. Wij zijn omringd door de zogenaamde troggen, buien en lagedrukgebieden. Aangezien ik een lokale vlucht heb, hoef ik met minder dingen rekening te houden en mag ik hopelijk weg.

Waar zet u uw geld op?

1 opmerking:

  1. Hè, hè, eindelijk eens een berichtje dat niet ellenlang is... Geintje! Erg tof dat het nu goed en snel gaat. Hoeveel uur heb je nu gevlogen (staat al een tijdje op 91 uur)?
    Idsard.

    BeantwoordenVerwijderen