
Ik was in een goede stemming, omdat er dan eindelijk gevlogen werd, na zo lang hebben zitten wachten. De checklisten, start-up en taxiën zelf gedaan. Daarnaast moest ik ook de R/T (Radiotelephony) doen. Vanaf de take-off ging het al niet lekker. Het was erg 'bumpy' en ik trimde mijn vliegtuig telkens niet goed af. Na een minuut of 10 begon het gelukkig beter te gaan en we konden beginnen met onze 'airwork': steep turns, stalls, glides, etc... Mijn instructeur deed een steep turn voor en net toen hij terug wilde rollen, begon hij te schelden (wat redelijk normaal is voor zijn doen).

Mijn instructeur, Peter Vascak, schijnt wel een goede Oosteuropese instructeur te zijn. Hij doet echt zijn best om je dingen te leren en hij is aardig. Merkwaardig is dat hij soms ineens kan gaan schelden of geïrriteerd doet. Echt gescholden heeft hij bij mij nog niet, maar kreten als "More bank, bank 30 degrees. Do you wanna crash into that mountain, do you wanna die, do you?!?!" of "You have to pay attention, thats what you're here for!". Als je daar zit denk je wel even van 'wow', maar het stimuleert ook wel. Gisteren merkte ik bijvoorbeeld dat ik erg veel progressie maakte tijdens mijn D01. Vandaag was daar niet echt sprake van, aangezien ik een heel korte vlucht had. Gek genoeg ging het vliegen ineens heel goed toen mijn instructeur druk bezig was de emergency checklist door te nemen.
Ik hoor veel verhalen dat mijn instructeur in de lucht best wel zuur kan zijn en kan gaan schelden. Dit is meer om je voor te bereiden op je solo. Later op de grond is hij ineens heel aardig en geeft hij je complimentjes: "you did pretty good!". Dit terwijl hij je in de lucht nog af zat te kraken.
Morgen sta ik ingepland voor mijn D03. Aangezien ik nog niets van de opdrachten van mijn D02 heb gedaan, zal ik deze overnieuw moeten doen. Lekker gepland dus.

Tijdens deze vlucht ook voor het eerst mijn nieuwe bril op gehad, wat een topding! Het contrast is veel beter, waardoor je veel meer ziet. Aangezien hij ook nog op sterkte is - hoewel ik niet veel sterkte heb - zie ik extra veel. Als ik hem op zet, lijkt het wel of ik een soort van 'supervision' krijg, echt top! Bedankt ouders, zus en Frank!
Mijn broodje is ondertussen al lang op. Ik ga even wat foto's uitzoeken om hierop te plaatsen, nog even alles doornemen en wederom vroeg tukken om morgen weer fris en fruitig voor de dag te komen. Doordat je lang van tevoren aanwezig moet zijn, erg geconcentreerd bezig bent met vliegen en ook nog moet backseaten bij je crewmate, ben je daarna echt op. Het backseaten is leerzaam en leuk om te doen. Door de turbulentie en windstoten ga je werkelijk alle kanten op, een soort van achtbaan. Morgen sta ik rond 2 uur 's middags gepland. Ik maak mijn borst dus al figuurlijk nat voor veel turbulentie. I'll try to keep the goddamn thing in the air!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten